In Romania, numarul food truck-urilor a crescut in ultimii ani si tot mai multi antreprenori continua sa investeasca in industria street food. Pentru cei care sunt inca la inceput, avem cateva sfaturi si cateva recomandari!
Street Food Festival Sibiu
Informeaza-te bine inainte.
Visul american din filme precum Chef este o varianta foarte romantata a acestui business. Apropo, va recomandam sa vedeti filmul! Un food truck inseamna multa munca (in special fizica si mentala), multe nopti nedormite, lucru in conditii grele (fum, in picioare, zgomot, stres, noapte) multa planificare, creativitate si energie nelimitata. Daca nu esti cu adevarat pasionat, mai bine incerci alte business-uri ceva mai usoare.
Interior de Food Truck
Planifica-ti cu grija bugetul pentru investitie.
Cauta intotdeauna mai multe alternative pana sa iei decizia finala si nu actiona in baza impulsurilor emotionale. Cele mai mari greseli pe care le fac viitorii antreprenori vin din necunoasterea mediului in care urmeaza sa faca investitia. Multi dintre ei ajung sa isi dea seama ca au cheltuit bani pe echipamente inutile, bani care vor fi blocati, mai ales in perioada critica a start-up-ului.
Experienta culinara este un avantaj
Daca nu ai lucrat niciodata intr-un restaurant, iti va fi destul de greu sa intelegi despre ce este vorba in Street Food. Experienta anterioara in HoReCa reprezinta un avantaj enorm cand vine vorba despre constructia unui business cu Food Truck, si de cele mai multe ori face diferenta intre cei care fac profit si cei care inchid dupa primul an de activitate.
Incearca sa lucrezi cateva luni inainte intr-un food truck.
Este crucial sa intelegi si sa te acomodezi cu fluxurile, mediul de lucru, echipamentele si interactiunea cu oamenii. Te salveaza de multe griji, intrebari si bani irositi ulterior. Aceasta experienta iti poate spune daca vei lua o decizie corecta investind intr-o afacere de acest gen, sau din contra, ca nu te regasesti in ce ai experimentat si in acest fel vei salva bani anuland investitia.
Evenimentele de Street Food reprezinta 80% din cifra de afaceri anuala
Stim ca suna boem sa iti parchezi food truck-ul la un colt de strada agomerat si sa traiesti visul culinar. Dar nu este chiar asa, nu in Romania cel putin. Legislatia actuala pune foarte multe bete in roate comertului ambulant si extrem de putini food-truck-eri au reusit sa isi pozitioneze cu succes afacerile pe un trotuar public. Pentru moment, marile evenimente de street-food reprezinta cea mai mare parte din bugetul anual de venituri realizate in street food-ul romanesc. Recomandarea noastra este sa va proiectati linia de utilaje, fluxul de aprovizionare si productia, avand in minte cifrele unui eveniment de 3-4 zile.
Nu face tot (doar) de capul tau, apeleaza la food truck-eri cu experienta!
Stim ca ai impresia ca le sti pe toate, insa in acest domeniu, experienta altora iti poate salva sume considerabile de bani, sau poate chiar viitoarea afacere. Problemele pe care urmeaza sa le intalnesti, in drumul tau catre primul profit din street-food, sunt extrem de multe si este posibil sa te simti coplesit/a la un moment dat. Adu-ti aminte ca aceleași probleme au fost deja rezolvate de catre vendorii din street food cu experienta. Iti recomandam sa incerci sa vorbesti cu ei si sa le ceri sfaturi si pareri despre situatiile dificile.
Alege-ti cu grija viitorul produs care te va reprezenta in evenimentele de street food.
Piata este saturata de produsele "care vand bine"! Este si normal, cei dinaintea ta au ales produsele care au cerere foarte mare la public cum sunt, de exemplu, burgerii. Daca viitorul tau produs nu se diferentiaza cu nimic fata de viitoarea concurenta, este foarte posibil ca afacerea ta sa intre rapid pe panta de declin. Studiaza bine piata in care doresti sa iti desfasori activitatea, vezi care sunt produsele "tractor" si unde sunt nisele in care te-ai putea strecura cu un produs nou.
Street Food nu inseamna distractie!
Da, este distractie, dar printre picaturi! Sunt cateva zeci de evenimente si festivaluri anual in Romania, iar participarea la acestea necesita un efort considerabil. Anual circa 25-30 de orase mari ale Romaniei organizeaza evenimente, unde street food-ul isi gaseste o clientela adecvata, si unde comunitatea de food-truck-eri poate scoate profit. Efortul financiar, logistic si fizic este unul considerabil si trebuie sa luati in calcul ca la finalul anului, dupa ce trageti linia, profitul sa fie mic sau deloc. Asa ca sa nu plecati de la premiza ca mergeti la distractie. Este munca, multa munca!
Alatura-te comunitatii de food truck-eri.
Chiar daca este o industrie tanara, street food-ul romanesc a fost repede populat de catre antreprenorii tineri si foarte tineri, dornici sa cucereasca acest prim val al industriei. De circa patru ani, exista o comunitate de antreprenori care si-au investit economiile in afaceri de street food, si care au format un grup bine inchegat. In acest an a fost infiintata o asociatie de profil, care va sta la dispozitia tuturor celor care doresc sa devina vendori in street food, si le va pune la dispozitie acces la resurse si informatii. Recomandam celor care vor sa investeasca in acest domeniu sa se alature comunitatilor de food truck-eri, unde pot avea acces usor la informatii si resurse.
Street Food Business Conference 2020
Profitabilitatea este de 8-15% din CA.
Ca in orice business din HoReCa, este foarte important sa intelegi ce tip de profitabilitate iti poate oferii o viitoare investitie. Este important sa iti faci calculele din timp si sa intelegi ca, pe baza experientei, va putem spune ca marja de profit este undeva intre 8 si 15 % din cifra totala de afaceri. Inca nimeni nu s-a imbogatit din Street Food, in România, insa exista cativa jucatori ( 20 - 30 ) care produc in mod constant cifre de afaceri de peste 1 milion de lei anual, ceea ce se traduce printr-un profit mediu de 100.000 de lei anual sau 8300 lunar. Este mult, este putin, voi sa ne spuneti!
Laurenţiu Mâță - Propietar Mr. Cannoli / Cubano / Chicken Mafia / Big Bubble Waffle
Comments