Guvernul a gasit o solutie de reglementare a bacsisului primit de angajatii barurilor si restaurantelor, pe care il va impozita fie ca profit al operatorului economic, cu pana la 16%, sau il va impozita la nivelul angajatului prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie angajatilor, a declarat pentru wall-street.ro o sursa apropiata discutiilor.
Totusi, conform modificarilor aduse ordonantei de urgenta nr. 28/1999, bacsisul nu va fi cuprins in sfera TVA si nici nu va fi introdus in baza de impozitare a contributiilor sociale si a celor de sanatate. Actul normativ defineste notiunea de "bacsis" in vederea evidentierii acestui venit pe bonul fiscal, cu scopul delimitarii clare a acestuia de veniturile incasate de operatorii economici.
Barurile si restaurantele vor fi bineinteles cele mai afectate de aceasta masura. Ele vor fi obligate sa marcheze bacsisului pe un bon fiscal distinct, dar vor putea opta daca bacsisul inregistrat fiscal si contabil ramane la dispozitia firmei sau il distribuie salariatilor.
Impozitarea bacisului va avea loc astfel:
impozitarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor (16% sau 3% in cazul microintreprinderilor)
necuprinderea bacsisului in sfera TVA
impozitarea la nivelul angajatului cu 16% pe venitul din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor
necuprinderea in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate - deci netaxarea din acest punct de vedere
Totodata, firmele din industriile in care se practica bacsisul vor fi obligate sa asigure inregistrarea banilor detinuti de angajati la ora inceperii programului de lucru, intr-un registru de bani personali, astfel incat, in cazul unui control, eventualele sume de bani in plus, sa nu poata fi justificate ca fiind bani apartinand angajatilor.
In cazul neasigurarii existentei si completarii zilnice a registrului de bani personali, operatorul economic va fi sanctionat cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei. Guvernul subliniaza faptul ca angajatii barurilor si restaurantelor vor fi obligati sa prezinte la solicitarea organelor de control sumele de bani aflate asupra lor, doar atunci cand se afla in incinta unde isi desfasoara activitatea si in timpul programului de lucru. Ei vor fi amendati cu pana la 1.500 de lei daca nu respecta aceste obligatii.
Guvernul defineste bacsisul drept orice suma de bani oferita voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.
De asemenea, ordonanta de urgenta aduce modificari si in privinta regimului de sanctionare a firmelor care nu se doteaza cu aparate de marcat. Astfel, in cazul in care agentul economic nu si-a cumparat un aparat de marcat electronic fiscal, suspendarea activitatii va fi dispusa pana in momentul in care acesta se conformeaza prevederilor legale si achizitioneaza o casa de marcat.
Guvernul introduce praguri de semnificatie la suspendarea activitatii firmelor
Un alt capitol al ordonantei de urgenta introduce o serie de reglementari ce vor permite inspectorilor ANAF sa aplice gradual sanctiuni operatorilor economici, in functie de mai multe praguri de semnificatie. Astfel:
Daca diferenta constatata este de pana la 1% (inclusiv), dar nu mai mult de 100 de lei (inclusiv) din valoarea inegistrata in casa de marcat pana la ora controlului fiscal, fapta se sanctioneaza cu avertizment, fara aplicarea sanctiunii complementare.
Daca diferenta constatata este mai mare de 1%, dar nu mai mult de 100 lei (inclusiv) din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, fara aplicare de sanctiuni complementare.
Daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei (inclusiv), dar este mai mica de 1% (inclusiv) din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei, fara aplicarea sanctiunii complementare.
Daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei (inclusiv), dar este mai mare de 1% din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei, si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni, indiferent pentru care dintre situatii a fost aplicata sanctiunea la prima abatere.
Daca diferenta constatata este mai mare de 1.000 lei, dar este mai mica de 1% (inclusiv), din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 25.000 lei, fara aplicarea sanctiunii complementare.
Daca diferenta constatata este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 1% din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 25.000 lei la 30.000 lei si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni, indiferent pentru care dintre situatii a fost aplicata sanctiunea la prima abatere.
Guvernul precizeaza ca diferentierea sanctiunilor in cadrul celor trei paliere valorice in suma fixa, respectiv sub 100 lei, intre 100 si 1.000 lei si peste 1.000 lei, s-a realizat in functie de ponderea valorica a diferentelor neinregistrate fiscal, fata de valoarea totala inregistrata fiscal pana la ora controlului.
"Odata cu sanctiunile mentionate mai sus, se aplica si prevederile privind confiscarea sumelor detinute la punctele de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise cu aparatele de marcat electronice fiscale, in registrul de bani personali, in registrul special sau in chitante", se arata in modificarile aduse OUG nr. 28/1999.