Impozitarea bacsisului precum si alte masuri propuse de Guvern pentru fiscalizarea veniturilor din industria ospitalitatii va ingreuna foarte mult activitatea operatorilor din domeniu. Pe langa birocratia excesiva pe care o genereaza, noile reglementari nu vor putea fi puse in practica pana la 1 mai, cand ar trebui sa intre in vigoare. Care sunt piedicile din calea aplicarii acestor masuri, potrivit patronilor de restaurante? Reprezentantii Organizatiei Patronale a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA) considera ca emiterea de bon fiscal separat pentru bacsis va creste birocratia si asa greu de suportat de catre companiile de profil.
"Am lucrat cu Ministerul Finatelor in ultimele zile pe aceste modificari, dar treaba cu bacsisul a fost adaugata recent. S-a ajuns la o formula struto-camila, in sensul ca impozitul este platit de angajati, care trebuie sa ne declare noua tips-urile si noi sa aplicam impozitul si sa il colectam, adica sa facem treaba ANAF-ului. Dar cum verificam daca ne declara tot bacsisul? Ii buzunarim pe ospatari?", se intreaba Tinu Sebesanu, presedintele HORA. El a spus pentru DailyBusiness.ro ca nu stie cat de aplicabila va putea fi aceasta masura. In plus, problemele sunt mai mari, pentru ca nu este prevazuta doar pentru restaurante, ci si pentru hoteluri. "Ce faci cand un client de la hotel isi plateste o bautura consumata la bar abia peste 3 zile si nu poti emite bon fiscal imediat dupa consumatie?", mai intreaba Sebesanu. Acesta mentioneaza ca sanctiunile revin tot asupra unitatilor, angajatul care nu isi declara bacsisul putand fi sanctionat cu 1.000 de lei doar daca vine ANAF si il controleze. Presedintele organizatiei patronale arata ca proprietarii afacerilor din domeniu trebuie sa tina un registru nou, ce se adauga la birocratia deja existenta. In opinia sa, impactul va fi unul negativ in special pentru restaurantele mici, cu mai putin de 10 mese. Desi apreciaza ca emiterea de bonuri fiscale separate pentru bacsis le ingreuneaza mult activitatea, reprezentantii HORA mentioneaza ca au reusit totusi sa obtina niste concesii din partea noului ministru al Finantelor cu privire la noile reglementari. "I-am rugat sa nu ne omoare, doar sa ne bata. Am obtinut o etapizare a sanctiunilor, de la avertizare pana la amenda si abia apoi suspendarea activitatii. Pentru amenda, au fost marite pragurile de la 1% la 3% din sumele inregistrate pe casa la momentul controlului. S-au facut corectii la o lege abuziva", declara Tinu Sebesanu. Cu alte cuvinte, localurile in care autoritatile gasesc in casa sume, nefiscalizate, mai mici de 300 de lei nu vor mai fi inchise pe loc. Apoi amenzile si suspendarile se acorda in functie de cat de mare este suma nefiscalizata si daca reprezinta sau nu mai mult de 3% din sumele inregistrate pe casa la momentul controlului. Amenda maxima ajunge la 30.000 de lei si atrage 30 de zile de suspendare a activitatii. Necesitatea impozitarii bacsisului a aparut dupa ce in timpul controalelor din ultima vreme angajatii restaurantelor le spuneau inspectorilor ca banii gasiti in plus pe casa erau de fapt bacsisuri, nu sume nefiscalizate. De acum incolo regulile vor fi mult mai stricte. Fiecare angajat va declara in scris cati bani are la el cand intra in tura, potrivit stirileprotv.ro. Afacerile colaterale care castiga din impozitarea bacsisului Seful HORA arata ca pentru implementarea modificarilor cerute de ANAF, toti operatorii din domeniu trebuie sa-si schimbe softurile, ceea ce nu va fi tehnic posibil pana la termenul-limita de 1 mai. "Companiile de software nu vor putea face actualizari la 20.000 de unitati pana atunci", spune Tinu Sebesanu, care pe 2 mai se asteapta deja la controale din partea Fiscului. Rerezentantul patronilor de restaurante mai spune ca impozitarea bacsisului va pune presiune pe salariu, in sensul ca acestia vor fi nevoiti sa majoreze salariile angajatilor. Guvernul a decis sa legifereze bacsisul, care va fi evidentiat pe un bon fiscal separat, decizia fiind luata prin ordonanta de urgenta aprobata miercuri si urmând sa fie aplicata de la data publicarii actului in Monitorul Oficial. Prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici, precum si restul dat de vânzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii, se arata in proiectul de ordonanta de urgenta a Guvernului, citat de Mediafax. Este interzis firmelor sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacsisului. Sumele incasate suplimentar, inregistrate fiscal si contabil, se evidentiaza pe un bon fiscal distinct. Firmele stabilesc, printr-un regulament de ordine interioara, daca veniturile provenite din incasarea bacsisului ramân la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor. Impozitarea propusa vizeaza taxarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor, respectiv cu 16% pe profit sau 3% pe venit in cazul microintreprinderilor, bacsisul nefiind cuprins in sfera TVA. Daca se decide repartizarea catre salariati, se impoziteaza veniturile angajatului din alte surse cu 16%, prin retinere la sursa, iar sumele suplimentare nu sunt cuprinse in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate. De asemenea, si taximetristii vor fi obligati sa elibereze un bon fiscal si pentru bacsisul primit de la client. Aparatul de marcat montat pe taximetre va trebui modificat astfel incât acesta sa emita, in afara bonului fiscal emis conform distantei parcurse si tarifului perceput pe kilometru, si un bon fiscal pentru bacsisul dat de client taximetristului, a afirmat ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici.