Dragos Petrescu este proprietarul a celei mai mari retele de restaurante si cafenele cu capital integral romanesc din centrul Capitalei, evaluata la multe milioane de euro, avand in portofoliu lanturile City Grill, City Cafe, Trattoria Buongiorno, Caru’ cu Bere, Hanul Berarilor, Hanul lui Manuc. Astfel, se poate spune ca Dragos Petrescu si-a castigat dreptul de a fi numit cel mai important antreprenor din domeniul restaurantelor, pozitie din care ne-a vorbit despre cum se face business in horeca.
Ce parere aveti despre piata horeca din Romania, in special Bucuresti? Piata de restaurante si cafenele din Romania este la inceput de drum. Astazi, atat operatorii, cat si clientii trec printr-o perioada de educare. Acest stadiu presupune crearea de branduri si concepte noi, iar clientii decid care dintre ele supravietuiesc. Este foarte vizibil ca in fiecare zi se inchid si se deschid zeci de restaurante. Avem in toata tara in jur de 20.000 de restaurante care impart cca 1,5 mld euro. Ca la orice inceput de drum este o piata plina de oportunitati, ajutata mult de legislatia actuala.
Este nevoie de adaptare in functie de evolutia pietei? Cum se face asta? Ca in orice actiune antreprenoriala, daca nu te adaptezi, mori. Industria noastra este foarte dinamica, cerintele clientelei cresc, se modifica permanent. Cum facem noi? Avem cateva directii: 1. modificam meniul de 4 ori pe an (focus pe nisa mancare locala, autentica, sanatoasa) 2. investim in tehnologie constant (noi mecanisme de rezervari - comenzi, sisteme de analiza si fidelizare a clientelei) 3. marketing (promovare bazata pe securitate alimentara, produse locale, stil de viata sanatos)
Ce considerati a fi investitii inteligente in horeca? In primul rand in oamenii din echipa de management. Trebuie sa ai cu cine opera. Apoi in branduri care exista si dovedesc deja succes.
Care sunt principalele elemente ce transforma o idee de afacere horeca in una de succes? Este important cine controleaza business-ul si conceptul dezvoltat versus piata. In legatura cu sintagma conform careia in horeca sunt importante locatia, locatia, locatia, as putea sa spun ca este un element critic. De multe ori o locatie de colt, buna, realizeaza venituri triple comparativ cu aceeasi locatie situata la 30 m distanta, pe o straduta. Merita o chirie dubla.
Ce puteti spune despre consumatorii horeca din Bucuresti? Care sunt principalele metode de abordare a acestora? Bucurestenii sunt sofisticati si, implicit, dificili. Trebuie sa iubesti interactiunea (nu usoara) cu ei. Sunt plimbati, stiu valoarea banilor si vor sa fie luati in seama. Asadar, in acest sens, cateva tipsuri: 1. creeaza plus valoare tot timpul, nu te opri 2. fi atent la relatia value for money 3. perfectioneaza sistemul de feedback de la client direct.
Care sunt trasaturile definitorii ale oamenilor apropiati din echipa? De asemenea, care este metoda dvs de management al echipei? Capacitatea de munca. Onestitatea. Loialitatea. Noi avem o politica de tipul „Hire Character, Train Skills“. Adica prefer sa urmaresc un om de caracter, nepregatit eventual, pe care sa-l antrenam noi in spiritul culturii noastre de companie. Azi inregistram turnover aproape 0 in echipele de top si middle management (cca. 50 de persoane).
Se spune ca marketingul unei afaceri este important in procent foarte mare. Ce parere aveti? Cred ca marketingul este important, dar mai cred ca importanta lui este notabila doar in conditiile in care promovarea este sustinuta de operatiuni pe masura. Investitia noastra in marketing nu depaseste 2%, maxim 3% din vanzari.
Care sunt planurile dumneavoastra profesionale din pozitia de presedinte HORA? De asemenea, care sunt planurile dumneavoastra din punct de vedere business horeca? In primul rand sa avem cat mai mare reprezentativitate. Asta inseamna membrii noi cat mai multi. Avand reprezentativitate poti sa servesti industria mai bine (modificare legislatie, modificare proceduri de lucru in bucatarie, baza de date reprezentativa care sa poata fi accesata de membrii etc.). In al doilea rand am in plan aducerea de expertiza horeca in organizatie. Membrii se vor alatura asociatiei si vor ramane pe pozitie daca vad ca sunt ajutati in activitatea lor practic. Expertiza pe legislatie, pe proiectare fluxuri in bucatarii, pe echipamente bucatarii, pe IT sisteme de gestiune si fidelizare etc. Membrii nostri sa ajunga sa nu mai reinventeze roata, sa poata beneficia de experienta noastra, a celor din piata cu vechime. Business horeca? Cel mai important obiectiv a fost atins in acest an odata cu modificarea codului fiscal (9% tva pentru industrie). Acum ne concentram ca industria sa fie curata, dominata de competitie loiala, astfel incat cei care joaca corect si au putere de munca, inspiratie si echipa, sa reuseasca. Piata romaneasca are potential urias de crestere si cred in aceasta fereastra de oportunitate a anilor ce ne stau in fata.
Scurt CV Dragos Petrescu - Institutul Politehnic Bucuresti in 1995 - Management de l’Entreprise, Toulouse 1997 - Executive MBA la ASSEBUS & Kennesaw State University in 2005 - London Business School 2012 - Membru YPO in Romanian Chapter din 2010
Tips abordare clienti - Creeaza plus valoare tot timpul, nu te opri - Fii atent la relatia value for money - Perfectioneaza sistemul de feedback de la client direct
Adaptare in functie de dinamica pietei - Modifica meniul de 4 ori pe an (focus pe nisa mancare locala, autentica, sanatoasa); - Investeste in tehnologie constant (noi mecanisme de rezervari - comenzi, sisteme de analiza si fidelizare a clientelei); - Marketing (promovare bazata pe securitate alimentara, produse locale, stil de viata sanatos).
Catalina Matei | catalina.matei@cmgromania.ro