Educația, turismul viticol și dezolvarea din ultimii ani și-au pus amprenta și asupra consumului de vinuri de către români. Chiar dacă drumul vinului se dezvoltă cu pași mici la noi în țară, cunoaștem o dezvoltare de la an la an. În urmă primului studiu de piață realizat de Revino.ro și CrameRomania.ro, în primele luni ale anului 2018, pentru a afla detalii despre profilul consumatorului român de vinuri, a reieșit că respondenții puneau cel mai mult accent pe cramele producătoare și pe soiurile de struguri. Conform rezultatelor celei de-a două ediții a studiului din ianuarie – martie 2019, tendința este aceeași. Astfel, pentru 65 % dintre respondenții cel mai important criteriu în alegerea unui vin este cramele producătoare, fiind urmate de culoarea și soiul de strugure din care este produs vinul.
“Este al doilea an în care realizăm studiul de piață pentru a vedea care este profilul consumatorului român de vinuri.” spune Alina Iancu, fondator ReVino.ro și CrameRomania.ro. “Vrem să observăm care este evoluția pieței, să aflăm detalii despre cum reacționează consumatorii la toate schimbările și să venim în ajutorul cramelor cu posibile informații despre tendințele de consum. Așa am aflat că respondenții consumă în medie vin de 2-3 ori săptămâna, în principal de la cramele românești și apoi de la cele internaționale, preferându-l pe cel îmbuteliat în sticlă de 0,75 sau alte dimensiuni.” Cel mai mare procent al respondenților își achiziționează vinul din supermarketuri – 43%, iar cei mai mulți dintre consumatori (44 %) sunt dispuși să plătească între 30 și 49 lei pe o sticlă de vin. Un sfert afirmă că plătesc între 10 și 29 lei. Cu toate că etichetele din lanțurile de magazine cunoscute sunt din ce în ce mai numeroase, multe dintre cramele mici și mijlocii nu își comercializează vinurile decât în magazinele specializate sau în HoReCa. Avantajul celor din urmă este faptul că orice achiziție poate fi supervizată de un specialist în vinuri care ajută la luarea celei mai bune decizii conform nevoilor fiecăruia dintre consumatori. Conform studiului realizat, cei mai mulți respondenți consumă vinuri în timpul mesei, preferând vinurile roșii – 58%, urmat de vinurile albe – 29%, de vinurile rose – 11% și de cele spumante, alese doar de 2% dintre clienți. În urmă răspunsurilor, soiurile cele mai consumate sunt Fetească Neagră (23 %), urmate de Cabernet Sauvignon (20%), Merlot (11%) și Sauvignon Blanc (11%). Fetească Neagră a fost în topul preferințelor și în urmă studiului din 2018, fiind unul dintre cele mai cunoscute și apreciate, soiul autohton cu cel mai mare potențial la nivel internațional. “Internetul este sursa principala de unde respondenții (21%) află informații despre vinuri, fie că este vorba despre cum să le aleagă, să le deguste sau să descopere zonele de unde provin. În continuare, criteriile principale după care se ghidează atunci când sunt în față unui raft cu vinuri sunt: crama producătoare, soiul de strugure și culoarea, urmat mai apoi de prețul acestuia.” continuă Alina Iancu. În ultimii ani, printre sursele de informare importante pentru clienți sunt degustările magazinelor specializate de vinuri, dar și evenimentele care se concentrează pe promovarea vinurilor și a turismului viticol din România, precum salonul de vinuri ReVino Bucharest Wine Fair care are loc anul acesta între 11 și 13 mai în București. “În urmă răspunsurilor primite, 50% dintre persoane au călătorit de mai multe ori la cramele din România, iar 33% nu au avut ocazia, dar își doresc să le viziteze. Informațiile la care avem acces atunci când discutăm cu proprietarii de crame și oenologii sunt complexe și ne ajută să descoperim noi vinuri și noi zone pe care le putem vizita în timpul liber.” spune în continuare Alina Iancu.
În afară de vinuri, românii mai consumă bere (37%), băuturi spirtoase (34%) și cocktail-uri (8%). Există și un procent de 15% care nu prefer nicio băutură cu alcool în afară vin. Studiul de piață a fost realizat în exlusivitate de Revino.ro și CrameRomania.ro pe un eșantion de 2.683 persoane (67% bărbați și 33% femei) din toată țară în perioada 15 ianuarie – 14 martie 2019. Cei mai mulți dintre respondeți sunt localizați în Muntenia și Transilvania, 57% dintre aceștia își desfășoară activitatea în mediul privat, au absolvit o facultate (45%) sau un master (36%). La nivel de venituri, pentru 32% dintre ei încasările lunare depășesc suma de 6.000 lei, urmați de cei care au 3.001 și 4.000 lei / luna – 19%. Studiul a fost realizat exclusiv online pe platforma www.esurveypro.com.
Eșantion
2683 persoane, 67% bărbați, 33% femei
Teritoriu
România sau români din afară țării
Perioadă
15 ianuarie – 14 martie 2019
Top venituri
32% peste 6.000 lei
24% între 4.001 și 6.000 lei
19% între 3.001 și 4.000 lei
25% între 1.500 și 3.000 lei
Mediu de lucru
57% privat, 18% stat, 16% antreprenori, 9% fără activitate profesională
Studiu realizat exclusiv online de CrameRomania.ro și ReVino.ro