De ce s-a prăbușit turismul pe plajele din Bulgaria: războiul din Ucraina, numărul de infectări a crescut vertiginos, inflația, serviciile proaste și haosul din aeroporturi au ținut turiștii departe – analiză Deutsche Welle
Vacanțe „all inclusive” sau la reabilitare la Marea Neagră: Bulgaria este o destinație de vacanță populară. În acest an însă, turiștii stau deoparte. Și nu doar din cauza războiului din Ucraina.
„Meniul de băuturi, vă rog!” – „Îmi pare rău, este încă la tipografie”. Cum la tipografie? Pe 15 iulie? Acest dialog dintr-un bar de pe o plajă bulgărească spune o întreagă poveste.
Povestea serviciilor proaste, a așteptărilor dezamăgite și a prăbușirii numărului de vizitatori pe coasta bulgarească a Mării Negre.
Dacă în urmă cu doar un an pe plajele lungi și nisipoase întâlneai o agitație pestriță de șezlonguri și umbrele înghesuite unele lângă celelalte, anul acesta locul este mult mai liniștit.
În iunie, relatează hotelierii și operatorii turistici în presa bulgară, nu s-a întâmplat aproape nimic în stațiunile balneare, de obicei foarte vizitate. Iar în iulie au fost mult mai puțini turiști străini decât de obicei.
Explicațiile sunt multiple. În apropiere de Bulgaria are loc un război, Insula Șerpilor, faimoasa insulă ucraineană, se află la doar 300 de kilometri de plaja bulgară. Numărul de infectări cu Covid a crescut vertiginos peste tot în Europa iar pe aeroporturi domnește haosul. În plus, inflația a consumat o parte din banii de vacanță.
Nu mai este atât de ieftin
În orice caz, vacanțele la Marea Neagră în Bulgaria nu mai sunt atât de ieftine pe cât s-ar putea crede. Ofertele ”all inclusive” din Turcia și Spania sunt adesea mai ieftine decât cele din Bulgaria. În urma contactării unui oarecare hotel de trei stele pe plaja din Burgas constatăm că o săptămână în regim all-inclusive costă acolo aproximativ 1000 de euro de persoană.
Pe plajă, un cocktail de fructe costă cu 20 la sută mai mult decât anul trecut. Pentru o masă ușoară, cu salată și o sticlă de vin, cheltui cu ușurință 60 de euro pentru două persoane.
O cafea costă 2,50 euro. „Mâncarea a devenit mai scumpă, trebuie să compensăm cumva”, explică un chelner cu mină îngrijorată. Același lucru este valabil și pentru chiriașii de pe plajă, care își „compensează” pierderile cu prețuri mai mari pentru umbrele și șezlonguri: în unele locuri, un set costă chiar și 20 de euro pe zi.
Chiar și turiștii locali din Sofia preferă să meargă în Grecia, unde prețurile sunt comparabile, dar serviciile net superioare.
Absența rușilor și a germanilor pe coasta bulgară
Cei mai importanți turiști pentru Bulgaria, rușii și germanii, preferă să zboare în Turcia în această vară, spun operatorii de turism. De obicei, Bulgaria este vizitată de 500.000 de turiști ruși, care însă anul acesta lipsesc cu desăvârșire, ne spune Maria Tabakova, responsabilă pentru turism în orașul Burgas de la Marea Neagră.
„Rezervările de ultim moment din Germania au fost puține în lunile mai și iunie”, explică Vențislav Tancev, reprezentantul din Bulgaria al operatorului Alltours. „Turiștii din acest segment au plecat în Anatolia și Spania, pentru că acolo prețurile și reducerile sunt mai bune. Iar familiile cu copii evită Bulgaria din cauza războiului.”
Dacă în 2021 peste 600.000 de turiști germani au plecat în vacanță în Bulgaria, anul acesta se așteaptă ca numărul lor să fie cu 40-50% mai mic, potrivit lui Tancev.
Pentru ruși, care, la urma urmei, dețin aproximativ 400.000 de proprietăți (de vacanță) în Bulgaria, călătoriile au devenit mai complicate din cauza sancțiunilor. Deși bulgarii sunt, în principiu, prietenoși cu Rusia iar limba și scrisul sunt foarte asemănătoare, turiștii ruși sunt priviți cu suspiciune ici și colo din cauza războiului.
Stomatologie, optică, reabilitare și spa – atuurile Bulgariei
Mai bine decât turismul de plajă merge turismul balnear, medical, stomatologic și de reabilitare/spa, populare și în rândul rușilor și germanilor. Din 2020, companiile germane de asigurări de sănătate recunosc serviciile din centrele spa din Bulgaria și terapiile din afara spitalelor. De regulă, acestea acoperă costurile tratamentelor necesare sau ale sejururilor la spa, uneori chiar și costurile de călătorie.
Tratamente stomatologice, implanturi, operații oftalmologice și servicii optice, chirurgie estetică, băi de nămol, masaje și tratamente moderne cu electricitate – ofertele pe litoralul bulgăresc al Mării Negre sunt diverse. Păcat că și această regiune, asemenea multor altele, suferă de lipsă de personal. Iar cel existent nu este tocmai dispus să te ajute, după cum arată acest apel telefonic la o clinică deschisă 24 de ore din 24:
Întrebare: „Oferiți tratamentul XY?”
Răspuns: ”Nu știu, aceasta este doar o linie de programări”.
Întrebare: ”Și, ați putea să verificați, vă rog frumos?”
Răspuns: ”Nu pot, că trebuie să mă duc în altă clădire”.
Lipsa dorinței de a îndeplini cererile clienților este întâlnită și pe plajă, după cum arată următoarea scenă: lângă frigiderul unui vânzător de înghețată stau doi bărbați vizibil plictisiți, cu o mulțime de tatuaje și aur pe corp. Este ora 16.00. Întrebare: „Putem să mâncăm înghețată?” Răspuns: „Nu, am închis.”
Serviciile proaste și prețurile în creștere descurajează mulți vizitatori din țară și din străinătate. La acestea se adaugă efectele războiului din apropiere. În iunie, de exemplu, mii de delfini morți au ajuns pe plajele bulgare. Cel puțin 3.000 de animale au murit, a raportat șeful de cercetare responsabil Ivan Rusev.
Folosirea tehnologiei sonar și exploziile au distrus sistemul sensibil de navigație al animalelor, a explicat el. Este posibil ca alte exemplare să fi fost victime ale luptelor directe.
În concluzie, vacanța în Bulgaria la Marea Neagră rămâne o chestiune ambivalentă. Natura este frumoasă și mâncarea este bună, dar serviciile sunt slabe și prețurile sunt prea mari.
Comentarios