Impactul certificatului verde in HoReCa: Vânzările au scăzut cu 40%
- Tophospitality.ro
- 17 nov. 2021
- 4 min de citit
Impactul certificatului verde asupra industriei ospitalităţii: Vânzările au scăzut cu 40%, iar 2021 este al doilea an dificil pentru HoReCa. „Tot ce am câştigat pe vară, am pierdut odată cu introducerea noilor restricţii“
În această toamnă, odată cu creşterea numărului de cazuri de COVID-19, s-a redus programul de funcţionare al restaurantelor, cafenelelor şi barurilor şi s-a decis ca accesul în aceste unităţi să se permită doar pe baza certificatului verde, care atestă vaccinarea ori trecerea prin boală.

Vânzările din restaurante, cafenele şi baruri au scăzut cu circa 40% după ce autorităţile au decis ca accesul în HoReCa să se facă doar pe baza certificatului verde, ca urmare a creşterii accelerate a numărului de îmbolnăviri începând cu a doua jumătate a lunii septembrie. Acum cifrele se află pe un trend descendent, însă la mijlocul lui octombrie România înregistra aproape 20.000 de cazuri de COVID-19 pe zi, un nivel maxim istoric.
În contextul noilor restricţii de funcţionare, care vin după o vară relativ liniştită, dar şi după un 2020 zbuciumat, jucătorii din HoReCa vorbesc despre un an chiar mai slab decât precedentul. Iar asta în contextul în care în 2020 localurile au fost închise timp de câteva luni sau au funcţionat cu restricţii în restul anului, motiv pentru care încasările s-au redus cu circa 30%, un declin mai drastic decât în criza financiară anterioară. La finalul lui 2020, după primul an de pandemie, în industria de restaurante, baruri, cafenele şi firme de catering erau active 27.600 de companii cu afaceri cumulate de 13,2 mld. lei şi cu 115.000 de salariaţi.
„Din nefericire, anul acesta este unul mai slab decât 2020, având în vedere şi cheltuielile mai mari cu chiriile şi salariile, dar şi luând în considerare creşterea preţurilor atât la materii prime, cât şi la utilităţi. Iar comparaţia cu 2019 (ultimul an de dinainte de pandemie – n.red.) nu o putem lua încă în calcul“, spune Dani Caramihai, unul dintre cei patru fondatori ai grupului Fratelli, care cuprinde circa 15 cluburi, bistrouri şi restaurante, fiind unul dintre cei mai cunoscuţi jucători din HoReCa.
Iniţial, grupul Fratelli, controlat de mai mulţi antreprenori români, îşi bugetase pentru 2021 o cifră de afaceri de 51 milioane de lei, apropiată, deşi în continuare cu 12% mai mică decât în 2019, anul de dinaintea izbucnirii pandemiei. Businessul era estimat însă a fi cu 31% mai mare decât în 2020, la momentul acela cel mai dificil an pentru industria HoReCa locală şi din lume.
Fondatorii Fratelli, ca de altfel ai celor mai multe businessuri din industria de profil, nu au putut anticipa o serie de probleme precum evoluţia pandemiei sau inflaţia galopantă, mai ales creşterea explozivă a preţurilor la energie.
„Anul acesta va fi un altul dificil pentru industria ospitalităţii, cu scăderi de vânzări pe zona de restaurante de circa 40% în medie faţă de 2019. Dacă s-ar fi păstrat trendul pozitiv de recuperare din trimestrul al treilea, am fi înregistrat un declin de 25%“, spune Dragoş Petrescu, fondatorul grupului de restaurante City Grill, cel mai puternic nume românesc de pe această piaţă. Faţă de 2020 însă, businessul grupului va creşte, urmând a ajunge la 24 mil. euro, faţă de 16 mil. euro în primul an de pandemie, afirmă Petrescu. Dacă nu ar fi existat regula intrării pe baza certificatului verde, vânzările ar fi fost însă cu circa 3 mil. euro mai mari.
El adaugă că după impunerea certificatului verde se remarcă scăderi de 40% faţă de lunile anterioare. Practic, tot ce a fost câştigat în lunile de vară a fost pierdut odată cu introducerea de noi restricţii la final de septembrie.
„Consider ca sunt mai mulţi factori la mijloc (care afectează businessul – n.red.). Pe de o parte, ora de inchidere este un factor destul de important, oaspeţii nu sunt obisnuiţi cu conceptul „early dinner“, preferând să ia masa acasă, unde nu au restricţii. Pe de altă parte, nu mai ies în spaţii publice nu neapărat din cauza obligativităţii certificatului verde, cât şi a unui soi de teamă de socializare, deşi întreaga piaţă resimte şi o scădere a folosirii aplicaţiilor de livrare la domiciliu.“
Tot mai mulţi antreprenori din diferite industrii vorbesc despre pericolul inflaţionist care va afecta puterea de cumpărare şi implicit consumul. Unii zic că deja se remarcă un comportament de consum mai temperat. Pentru industria HoReCa, introducerea certificatului verde a fost un motiv în plus de temperare a consumului în contextul în care România are una dintre cele mai mici rate de vaccinare din UE, de sub 40%.
Astăzi, persoanele de peste 12 ani care merg la restaurant sau la cafenea, fie pe terasă, fie la interior, trebuie să prezinte certificatul verde care este scanat de angajaţii localurilor.
„Avem oameni dedicaţi din echipele de concierge Fratelli Grup din locaţiile noastre care fac acest lucru, îi întâmpină pe oaspeţi la intrarea în restaurantele noastre, folosind aplicatia CHECK DCC, singura acreditată în Romania până în acest moment“, explică Dani Caramihai. Un model similar există şi în Franţa, spre exemplu.
Dragoş Petrescu afirmă că nu a angajat la City Grill oameni special pentru scanarea certificatului verde. Grupul foloseşte aplicaţia, un proces „foarte simplu de realizat“. „Este dificil de verificat identitatea persoanelor, dar considerăm că scopul este atins. Rata de fraudare este extrem de mică.“
El adaugă că au fost reclamaţii pe procedura de acces mai ales la implementare. Multe anulări de evenimente au fost datorate nevaccinării membrilor de familie.
„Cu copiii de peste 12 ani nu am înregistrat probleme semnificative. Exista un impact, inclus în scaderea de 40%, dar ei nu sunt în baza principală de clienţi“, explică antreprenorul. El face referire la copiii de peste 12 ani dat fiind că şi pentru aceştia este valabilă regula certificatului verde, fiind aprobate vaccinuri la categoria lor de vârstă.
„Clienţii casei continuă să vină în continuare în familie, exact ca şi până acum, în special la micul dejun, dar şi la prânz. Un număr destul de mic aş putea spune că au luat în calcul această opţiune (de a lăsa copiii acasă ţinând cont de rata mică de vaccinare în rândul lor – n.red.)“, adaugă Dani Caramihai. El completează că până acum grupul Fratelli nu a avut probleme odată cu impunerea certificatului verde. El declară că oaspeţii grupului încearcă să se adapteze situaţiei date, la fel ca operatorii HoReCa de altfel.
„În general, accesul în restaurantele noastre se face pe baza unei rezervări în prealabil, prin urmare colegii nostri de la concierge le menţionează telefonic oaspeţilor toate aspectele legate de condiţiile de intrare înainte de sosirea acestora, evitând astfel orice fel de surpriză neplacută.“
Autorităţile au decis prelungirea acestei măsuri până la 12 decembrie.
Comments